۱۳۸۷/۰۳/۳۱

10 نمونه از دانش غلط

 

1- زنان به طور بيولوژيكي در رياضيات و تجسم فضايي از مردان پائين‌ترند. - از لحاظ آماري، متوسط نمرات رياضي زنان و مردان بسيار نزديك به هم است، از دبيرستان تا دوره‌ي دكتري. هر چند تعداد مردان در اين كلاس‌ها بيشتر از زنان است.

2- مو و ناخن پس از مرگ به رشد خود ادامه مي‌دهند. - مو و ناخن به هيچ وجه پس از مرگ فرد رشد نمي‌كنند. اين توهم ناشي از آن است كه پوست خشك مي‌شود در اطراف ريشه‌ي مو و ناخن چروك برمي‌دارد كه باعث مي‌شود مو و ناخن درازتر به نظر برسند.

3- ورزش به تنهايي باعث طول عمر مي‌شود. - ورزش كيفيت زندگي و توانايي بدن شما را بهبود مي‌دهد، اما ثابت نشده است كه طول عمر را افزايش مي‌دهد. ليكن عادت به خوردن غذاهاي سالم طول عمر را افزايش مي‌دهد.

4- نظريه‌ي ريسمان (String Theory) - هيچ اثباتي وجود ندارد كه نظريه‌ي ريسمان در جهان واقعي مصداق داشته باشد.

5- IQ شاخص كاملي براي اندازه‌گيري هوش‌مندي است. - آزمون‌هاي IQ تنها يكي از چندين روش (ناقص) اندازه‌گيري هوش انسان هستند. اين آزمون‌ها خلاقيت، مهارت‌هاي اجتماعي، خرد كلي، استعداد‌هاي اكتسابي و ديگر پارامترهايي را كه عامه‌ي مردم به عنوان شاخص هوشمندي مي‌شناسند اندازه‌گيري نمي‌كنند.

6- سبزيجات خام هميشه سالم‌تر هستند. - پختن انواع خاصي از سبزيجات مانند پياز و سير در واقع منجر به افزايش تنوع و توانايي مواد مغزي آن مي‌شود. به علاوه، پختن سبزيجات امكان آلودگي ميكروبي آن‌ها را رفع مي‌كند.

7- سس فلفل باعث سرطان معده مي‌شود. - درواقع پژوهش‌گران دريافته‌اند كه سس تند فلفل مي‌تواند به مبارزه با رشد سلول‌هاي سرطاني كمك كند.

8- شنا در استخرهاي كلردار، بهداشتي است. - ميزان كلر در بيشتر استخرها به اندازه‌اي نيست كه به شناگر آسيب برساند. با اين حال اگر كسي پيوسته از اين استخرها استفاده كند براي چشم و پوستش زيان‌آور است. استخرهاي آب شور طبيعي از اين نظر بسيار سالم تر هستند.

9- تخم مرغ براي سلامتي مضر است. - تخم مرغ غذايي است كه بايد مرتبا و با ميانه‌روي بخوريد. تخم مرغ يك منبع  از مواد مغذي ضروري و نيز سرشار از پروتئين است. اما به خاطر ميزان بالاي كلسترولش نبايد بيش از يكي دوتا در روز مصرف شود.

10- تصاوير اسكن مغزي چيزهاي زيادي درباره‌ي ذهن نشان مي‌دهد. - درك عملكرد مغز با نگاه كردن به تصاوير اسكن مغزي مثل آن است كه بخواهيد درباره‌ي يك مسئله‌ي نرم افزاري با نگاه كردن به درون كيس كامپيوتر قضاوت كنيد. ممكن است بتوانيد محل هارد ديسك را تشخيص دهيد اما هرگز نخواهيد فهميد در آن چه هست. اسكن‌هاي مغزي براي تشخيص ناهنجاري‌هاي فيزيكي فاحش مفيد هستند. حتا بيماري‌هاي نظير آلزايمر را در مراحل اوليه نمي‌توان با اسكن مغزي تشخيص داد.

 

ترجمه‌ي آزاد از اين فهرست مفصل‌تر :

60 Popular Pieces of False Knowledge

هیچ نظری موجود نیست: