۱۳۸۶/۰۱/۱۴

اثر تاريخي يك انگل

مطلب جالبي خواندم در وبلاگ پسر فهميده درباره‌ي انگلي كه باعث مي‌شود موش‌ها از گربه‌ها نترسند و درنتيجه احتمال خورده‌شدنشان بيشتر شود. اين‌طوري انگل مادرمرده هم به مراد دلش مي‌رسد و با ورود به بدن گربه كه ميزبان اصليش است راحت تر توليد مثل مي‌كند. خوب، البته تا اينجا نمي‌شود نتيجه گرفت كه اين نقشه‌ي زيركانه كار آن تك ياخته‌ي بي‌مغز باشد. اما ماجرا آنقدر جذاب بود كه كنجكاو شدم بيشتر بدانم. اين‌ها نتايج جستجو در ويكي به دنبال توكسوپلاسما است:
مادراني كه دچار اين انگل هستند احتمال پسر زائيدنشان به ميزان معناداري بالاتر مي‌رود.
يك چهارم جمعيت ناقل اين انگل هستند و بيماري آنها در حالت كمون است.
اين انگل مي‌تواند سبب بروز تغيير در رفتار ناقل بشود:افزايش رفتارهاي خطرسازكند شدن واكنشاحساس ناامني و عدم اعتماد به نفسرنجورخويي (Neuroticism) [حساسيت به احساسات منفي]
تماس با گربه و نيز خوردن گوشت خام يا خوب پخته نشده‌ي خوك، گوسفند و آهو از راه‌هاي انتقال اين انگل است.
در انسان‌هايي كه مشكل ايمني نداشته باشند، بيماري ناشي از انگل خود به خود خوب مي‌شود و علائم آن شبيه سرماخوردگي است.
داشتم به اثر اين انگل در اجتماعي از آدم‌هايي فكر مي‌كردم كه مثلا اكثرشان گربه دارند يا گوشت نپخته مي‌خورند (مثل فرانسوي‌ها). فكر مي‌كردم چه عجيب است كه اخلاق اجتماعي يك ملت را يك انگل رقم مي‌زند. رسيدم به نقل قولي از Kevin Lafferty كه خيلي گويا مطلب را گفته، عينا ترجمه مي‌كنم:
"در جمعيت‌هايي كه اين انگل خيلي شايع است، تغيير شخصيت انبوه آدم‌ها مي‌تواند منجر به تغيير فرهنگ جامعه بشود. پراكندگي شيوع توكسوپلاسما مي‌تواند توجيه‌گر بخش قابل توجهي از تفاوت‌هاي ميان جوامع انساني در زمينه‌هاي مربوط به خود (ego)، پول، مالكيت مادي، كار و قوانين باشد."
منابع: درباره‌ي انگل - درباره‌ي بيماري

۷ نظر:

ناشناس گفت...

خیلی جالب بود. ممنون.

Shepherd گفت...

عجیبا غریبا

ناشناس گفت...

برای من جالب و مایه خوشحالی است که شما هم به این موضوع علاقه مند شده اید. من هم قبلاً در وبلاگم در چندین پست، مطالبی درباره این بیماری نوشته ام:
http://parasitology.govashir.net/archives/001244.html
http://parasitology.govashir.net/archives/001272.html
http://parasitology.govashir.net/archives/000643.htm

ناشناس گفت...

It's not a bacteria,it's a protozoan.

ناشناس گفت...

چقدر جالب و خوندنی بود. دنیا چقدر پر از رمز و رازه. و چقدر مرزهای بین علوم گوناگون تصنعی ان. همه چیز به هم وابسته اس. ممنون از مطلب خوب.

Picolo گفت...

به بي نام:
درست است، اصلاحش كردم

ناشناس گفت...

اینایی که درباره این انگل گفتین جدی بود؟ چه وحشتناک